Bra att veta

RIH satsar mycket på kommunikation. Vi vill att du som kund ska känna dig informerad, trygg och insatt med oss. Som ett led i detta har vi här sammanställt några av de vanligaste frågorna vi brukar få. Är det något annat du undrar över? Tveka inte att kontakta oss

Tack för offerten, när börjar ni?

Kul att du vill gå vidare och påbörja projektet! Eftersom vi offererar många projekt samtidigt planerar vi in ditt projekt i kalendern först när du har klickat ”Acceptera” på offerten du har fått via mail. Innan du accepterar kan vi planera preliminärt, men den slutliga tiden bestämmer vi tillsammans när du klickat på ”Acceptera”.

Det står etablering & avetablering i min offert, vad betyder det?

Det är termer som används av branschen för att beskriva vad man gör när man förbereder och avslutar ett projekt. Om vi ska måla om i ditt vardagsrum innebär det bland annat att vi ska täcka golven, plasta in dörröppningarna och förbereda för sophantering. När vi avetablerar tar vi bort täckpapper, packar ihop projektet och ställer i ordning efter oss. 

Vad innebär servicebil?

Som hantverkare behöver vi ha med oss verktyg och material till platsen där arbetet ska utföras. Vi behöver också åka och handla det som behövs för projektet. Därför kan vi inte åka kommunalt, även om platsen ligger precis vid en hållplats. Kostnaden för bilen är helt enkelt en del av projektet.

Sophantering, hur funkar det?

I alla projekt uppstår sopor. Det kan vara små saker som färgburkar och täckpapper eller stora saker som ett kök som ska slängas ut. Oavsett storlek måste sopor hanteras, sorteras, slängas och miljöhanteras. Det är en kostnad som tillhör projektet och därför specificerar vi den, så offert och faktura ska vara så tydliga som möjligt för dig. 

Det står ”osett på plats” på min offert, vad innebär det?

Om vi inte själva varit på plats och tittat på vad som ska göras är det svårt för oss att veta alla omständigheter. För att vara tydliga med att en större osäkerhet än vanligt finns, brukar branschen använda termen “osett på plats” på offerter.

RIH är dyrare än en annan offert jag fått, ni räknar till exempel materialet till X kronor, medan konkurrenten säger Y kronor?

Vi är ibland dyrare än andra offerter du får från konkurrenter. För oss är det viktigt att alla våra medarbetare mår bra på jobbet, har en bra lön och schyssta arbetsvillkor. Vi följer alla svenska säkerhetsregler. Vi har kollektivavtal och alla medarbetare genomgår kontinuerlig vidareutbildning. Detta gör vi för att våra medarbetare ska trivas på jobbet, men också för att du som kund ska få ett bra, högkvalitativt utfört arbete och bli nöjd med slutresultatet. 

Vi arbetar också med bra material, vi väljer färg som behöver färre antal strykningar. Den färgen kanske är dyrare, men det går åt mindre mängd och det går år färre arbetstimmar, vilket gör att det i slutändan blir billigare för dig som kund. Vi har dessutom lång erfarenhet och våra offerter är därför ofta mer kompletta än våra konkurrenters

Kan jag välja mellan fast pris eller rörligt pris?

Ja, du kan välja om du vill att vi arbetar med fast pris eller löpande räkning. Vi brukar rekommendera rörligt pris i de fall vi inte har sett projektet på plats eller då det finns osäkerhet kring underlaget. (Mäklarbilder är exempelvis ett dåligt underlag så dessa är redigerade och retuscherade för att se så bra ut som möjligt). Vid löpande räkning ger vi alltid en prisindikation till budget/ungefärligt pris, och vi har naturligtvis en löpande dialog med dig som kund genom hela projektet. Det är bra att tänka på att fastpris inte betyder att fakturan landar på exakt den sagda summan. Ändringar eller tillägg kan uppstå som gör fakturan både lägre (kunden vill till exempel bara måla om ett rum och inte två) och högre (kunden vill att vi ska måla om taken också, trots att hen från början inte ville det, eller så upptäcks dåligt dragen el eller något annat) än det fasta priset.

Det står i offerten att ni reserverar er för mellanliggande ordrar. Vad betyder det? 

Eftersom vi offererar många projekt samtidigt planerar vi in ditt projekt i kalendern först när du har klickat ”Acceptera” på offerten du har fått via mail. ”Mellanliggande ordrar” betyder alla offerter vi hinner skicka mellan att du får offerten och att du accepterar den. Om vi pratat om att påbörja arbetet måndag vecka 18, men en annan person accepterar sin offert snabbare än du accepterar din, kanske vi behöver påbörja arbetet en annan dag än vad vi preliminärt planerat. Självklart bestämmer vi tillsammans när arbetet påbörjas, vi dyker inte bara upp en dag.

Ni pratar ibland om något som heter ÄTA/ÄTOR, vad är det? 

En ÄTA, flera ÄTOR, är en term som används i branschen för en förändring. Det är en förkortning och står för Ändring,Tillägg, Avgående. En ÄTA kan vara att du vill göra ett tillägg: ”nu när ni är här, kan ni inte också hjälpa mig med X?”. Det kan också handla om något som inträffar som man inte kunnat förutse. Till exempel: varken du eller vi visste att det bakom köksskåpet skulle vara felaktigt dragen el, och det behöver nu åtgärdas, vilket medför en ändring jämfört med offerten. 

Ni kom hem till mig 9.08, men har tagit betalt från klockan 8.00, hur går det ihop?

Arbetet som hantverkare innebär mer än det du ser att vi gör hos dig. Vi kanske måste åka till verkstaden och hämta något, vi kanske behöver handla material, vi sitter kanske i bilköer, eller letar parkeringsplats nära dig. Arbetet som vi fakturerar dig påbörjas när vi är på ”kundens första adress”, helt enkelt när projektet påbörjas för dagen. 

Priset på fakturan stämmer inte överens med offerten?

Vad fakturan landar på är beroende av vad som hänt under projektet. Var underlaget fullständigt? Om du säger att vardagsrummet ska målas om bara, men glömmer bort att det sitter tapeter på väggen idag tar arbetet längre tid. Vi vill alltid planera så effektivt som möjligt, men har varit med om kunder som kräver att vi handlar lite och ofta för att inte få material över. Vid sådana tillfällen tillkommer mer bilköring och tid som läggs på att handla, hitta parkering och så vidare. Vi har förstås alltid en pågående kommunikation med dig som kund under projektet, så att du ska slippa oänskade överraskningar i fakturan. 

Varför är ni hos mig två halva dagar istället för en hel?

Att ha hantverkare hemma är förstås ett intrång i ditt privatliv, även om du valt det själv. Då är det lätt att tänka att vi borde riva av allt jobb på en dag, istället för att komma två halva dagar. Det är lätt att tycka att vi småjobbar istället för att vara effektiva. Tyvärr finns det yttre faktorer som gör att vi inte kan genomföra allt jobb direkt efter varandra. Det kan till exempel vara torktider; en vägg som ska målas behöver tid att torka mellan de olika stegen.


Vad våra kunder säger